HATHA YOGA
HATHA YOGA este calea consonanţei cu energiile subtile benefice ale Naturii, fiind bazată pe echilibrarea polarităţilor fundamentale ale fiinţei, a energiilor solare (+) şi  lunare (-). Ea urmăreşte stăpânirea cât mai perfectă a corpului, a simţurilor, controlul cât mai deplin al energiilor vitale, făcând astfel cu putinţă obţinerea unei sănătăţi depline. Aceasta este o condiţie indispensabilă procesului de trezire şi ascensionare a energiei primordiale KUNDALINI SHAKTI în corpul yoghinului.
Referitor la HATHA YOGA, SWAMI VIVEKANANDA spune:
„Pentru cel care o practică cu consecvenţă, HATHA YOGA este un veritabil dar divin care favorizează succesul în toate direcţiile. Corpul, psihicul şi mentalul sunt instrumente pe care practica sistemului HATHA YOGA ne permite să le menţinem sănătoase puternice şi pline de Energie.”
În tratatul de YOGA clasică GORAKSHA SAMHITA găsim următoarea afirmaţie: „Ştiinţa secretă a sistemului HATHA YOGA este scara pe care urcă repede cei care vor să atingă regiunile superioare ale căii spirituale ce conduce spre SUPREMUL ABSOLUT.”
HATHA YOGA se compune în special din acele practici şi tehnici care au în vedere acţiunea asupra corpului fizic sau grosier (STHULA SHARIRA). Dar întrucât acesta se află în strânsă legătură şi interdependenţă cu corpul subtil al fiinţei (SUKSHMA SHARIRA) – pentru care el reprezintă învelişul exterior – descoperim că, în fapt, controlul deplin asupra corpului grosier afectează în mod direct şi proporţional corpul subtil împreună cu aspectele intelectuale, sentimentele şi pasiunile sale.
Corpul grosier sau fizic (STHULA SHARIRA) este desemnat în speţă să permită corpului subtil (SUKSHMA SHARIRA) săvârşirea KARMA-ei specifice existenţei prezente şi, întrucât primul este o replică fidelă a naturii celui de-al doilea, ambele aceste corpuri aflându-se într-o strânsă interdependenţă, rezultă că orice operare sau acţiune în interiorul sau exteriorul corpului fizic afectează şi corpul subtil.
Cuvântul HATHA se compune din silabele HA şi THA care –printre alte semnificaţii – o au şi pe aceea de „Soare” şi „Lună”, adică PRANA şi APANA VAYU. PRANA sau curentul ascendent din regiunea inimii, „trage” – cum s-ar spune –  APANA sau curentul descendent din regiunea lui MULADHARA şi invers, astfel încât, datorită acţiunii lor opuse, ele se împiedică – cum s-ar spune – una pe cealaltă în acţiunea de a părăsi corpul. Când totuşi sunt făcute să se coordoneze şi să lucreze într-un deplin acord, părăsesc corpul, conferind prin aceasta starea cunoaşterii depline şi adevărate.
Atât uniunea lor sau YOGA, pe SUSHUMNA sau canalul subtil central, cât şi procesul care conduce la realizarea acestui deziderat, se numeşte PRANAYAMA. Astfel,  HATHA YOGA sau HATHA VIDYA reprezintă ştiinţa Principiului Vieţii, în care expresia este folosită pentru a subînţelege diferitele forme de  VAYU în care se divide PRANA. PRANA individuală din corpul unei fiinţe, reprezintă o parte a Respiraţiei sau Suflului Universal (PRANA), denumit şi „Marele Suflu”.
Tehnicile specifice sistemului HATHA YOGA abordate în cadrul SADHANA-ei o perioadă adecvată de timp vor conduce la purificarea corpului fizic, a NADI-urilor şi a minţii, pregătind structura pentru abordarea etapelor superioare ale practicii Yoga.